Şase luni. Atât a durat telenovela privatizării CFR Marfă, transportatorul feroviar de marfă cu capital de stat. După lungi negocieri şi tergiversări, licitaţia câştigată de Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de omul de afaceri Gruia Stoica, a eşuat. Autorităţile promit că vorrelua procesul de vânzare a CFR Marfă, însă de data aceasta cu ajutorul unui consultant „cu experienţă dovedită în transporturi“.
Începută cu stângul, prin descalificarea celor trei investitori în cursă, privatizarea companiei de stat s-a repus rapid pe şine, dar în condiţii mai laxe. Au urmat alte descalificări, contestaţii şi, într-un final, la 20 iunie (termen asumat în faţa FMI), a fost anunţat câştigătorul: Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de omul de afaceri Gruia Stoica. Preţul de adjudecare: 202 milioane de euro. Au început să curgă noi termene şi condiţiile ce urmau să fie îndeplinite de albele părţi. Gruia Stoica să notifice Consiliul Concurenţei, să primească avizul pentru preluare, să vireze 20 de milioane de euro într-un cont şi alte 170 de milioane de euro până la termenul-final de 14 octombrie. Tot până la acest termen, statul trebuia să realizeze conversia creanţelor în acţiuni şi să obţină acordul băncilor creditoare privind schimbarea acţionariatului. GFR nu a primit avizul Concurenţei, statul nu a obţinut acordul băncilor, iar Gruia Stoica a refuzat să vireze banii. Totul a picat.
Acum, Ramona Mănescu, actualul ministru al Transporturilor, care a refuzat să se ocupe de privatizarea CFR Marfă, deşi a prins o parte din proces în fotoliu de ministru, promite reluarea vânzării transportatorului feroviar de stat şi finalizarea acesteia până în mai 2015, totul cu ajutorul unui consultant „cu experienţă dovedită în transporturi“.
Început cu stângul
Privatizarea transportatorului feroviar de stat CFR Marfă a demarat