Magazinele de bloc, alimentarele şi chioşcurile de la colţul străzii au devenit tot mai puţine, scăderea consumului intern şi accesul în creștere la internet a forţat marele retail să încerce cu degetul și apele virtuale, iar expansiunea agresivă a marilor reţele a continuat şi în 2013, susţinută cu investiţii de peste 200 de milioane de euro. Altfel spus, iată cum au transformat marii retaileri alimentari criza în oportunitate.
Aproape că nu a trecut săptămână, în 2013, în care retailerii să nu anunţe deschiderea unui nou magazin sau vreo rebranduire (vezi Auchan – real-,). De pildă, belgienii de la Mega Image, care deţin supermarketurile cu acelaşi nume şi magazinele de proximitate Shop&Go, plus un supermarket cu produse congelate (AB Cool Food) au avut 104 inaugurări în 2013, cu 16 mai multe decât deschiderile de anul trecut.
Şi nici ceilalţi retaileri n-au stat pe loc. Deşi consumul - un element-cheie în creşterea vânzărilor din retail –, nu şi-a revenit, de la începutul anului s-au deschis peste 250 de magazine noi, după calculele Capital, majoriatea în Bucureşti şi pe terenul de joacă al celor mici, adică în cartiere, la parterul blocurilor, pe străduţele înguste din oraş şi chiar în centrul Capitalei (Carrefour şi Billa).
Ca o paranteză, afacerile din comerţul cu amănuntul (fără maşini şi motociclete) au scăzut cu 0,5% ca serie brută în primele 9 luni ale lui 2013, influenţate de v`nzările de carburanţi, produse alimentare, băuturi şi tutun, iar ca serie ajustată reducerea a fost de 0,3%.
Iată cinci momente-cheie şi decizii care au dus la creşterea celor mai mari afaceri de retail pe piaţa românească chiar şi în condiţiile stagării consumului pe fondul crizei:
1. MICILE MAGAZINE RISCĂ FALIMENTUL!
Reţelele străine de retail sunt în plin război de ocupare a fiecărui petic de teren disponibil. Ia