Ultimii 2 marinari români aflaţi pe nava RM Pioneer au fost repatriaţi luni, 30 decembrie, de Ministerul Afacerilor Externe. Cu 3 zile înainte, alţi 3 marinari reveniseră acasă, fiind salvaţi de pe vasul arestar din data de 22 august 2013, din ordinul Amiralităţii Malaieziene.
Pentru rezolvarea acestui caz, Departamentul Consular din cadrul Ministerului Afacerilor Externe a colaborat cu Autoritatea Navală Română şi cu Sindicatul Liber al Marinarilor - filiala România, parteneri constanţi de dialog în astfel de situaţii.
Ambasada României la Kuala Lumpur a păstrat permanent contactul cu marinarii aflaţi pe navă şi a întreprins demersuri pe lângă autorităţile malaieziene, managerul navei, WEM Lines Grecia, precum şi pe lângă firmele de avocatură ale companiilor creditoare, pentru repatrierea marinarilor şi plata salariilor restante.
Nava Pioneer este un bulk carrier cu un tonaj de 50.000 TDW, construit în 2006, care navigă sub pavilion Insulele Marshall.
În anul 2013, şase nave au fost abandonate. RM PIONEER (Malaesia), D WHALE (UAE), OLYMPUS (Egypt), AQUA HERCULES (Turcia), IRON MONOGER 3(UAE) , SOFIA (Algeria) au rămas la ţărm cu toate că aveau la bord 43 navigatori.
Din fericire, în ultimul an, niciun vas cu români la bord nu a fost reţinut de piraţi, aşa cum s-a întâmplat în trecut. Există însă 198 marinari care nu şi-au primit salariile şi care au cerut ajutorul Sindicatului Liber al Navigatorilor.
Prin „Grupul de Lucru pe tema marinarilor români aflaţi în situaţii dificile la bordul unor nave străine”, organizat la sediul Departamentului Consular în luna august 2013, s-a convenit ca Autoritatea Navală Română să solicite printr-o circulară tuturor agenţiilor româneşti de intermediere să informeze marinarii asupra situaţiei reale la bordul navei, înainte de îmbarcare, iar aceştia, în baza unei declaraţii tip, pe proprie r