România ocupă poziţia a 14-a în topul celor mai mari exportatori de încălţăminte din lume, cu o valoare de aproape 1,2 mld. dolari anul trecut. Pantofii “made in Romania” iau drumul Occidentului, cea mai mare parte - circa 84% - ajungând în Italia, Austria, Germania, Slovacia şi Franţa, unele dintre cele mai puternice economii de pe bătrânul continent. La polul opus românii se încalţă cu chinezării al căror preţ de import este de nici 15 de lei (4,5 dolari).
Pantofii produşi în fabricile din România sunt printre cei mai scumpi din lume, având un preţ mediu de 23,4 dolari (76,2 lei), al patrulea cel mai mare de la nivel mondial, după cel din Italia (45,8 dolari), Portugalia şi Franţa, potrivit datelor Worldfootwear.
“România este un important producător de încălţăminte pe harta mondială. Noi avem parteneri italieni care au fabrici în România, calitatea produselor realizate local a evoluat foarte mult în ultimii 15-20 de ani”, spune Dan Pavel, proprietarul retailerului de încălţăminte Benvenuti, unul dintre dei mai mari retaileri de pe piaţa locală, cu afaceri de 13,4 mil. euro anul trecut şi o reţea de 44 de magazine.
La rândul său, Filip Schwartz proprietarul grupului Otter, al treilea cel mai important retailer din România după cifra de afaceri, spune că firma sa nu deţine o unitate proprie de producţie, însă deţine un departament tehnic care dezvoltă modele şi se ocupă de pregătirea tehnică a producţiei la anumite modele. Grupul Otter vinde pantofi produşi în special în Europa, respectiv Portugalia, Spania, Turcia, Italia şi România. Producţia europeană a revenit în prim-plan în ultimii doi ani, crede el. Astfel, firmele mari nu mai merg în Asia ci preferă Europa pentru că bătrânul continent a devenit din nou interesantă datorită flexibilităţii şi timpilor de livrare.
Cei mai mari producători sunt străini
Unele compan