Scris de Simona Butaru - Două intersecţii şi părţi din trei cartiere, printre zonele unde nivelul maxim al poluării fonice este frecvent depăşit.
ARAD. Poluarea fonică, unul dintre „pasagerii întunecaţi” ai arădenilor, depăşeşte deseori nivelurile maxime admise. Zgomotul urban are ca efect imediat provocarea de tulburări ale somnului – urmate de oboseală cronică, posibile tulburări ale auzului şi în cazuri extreme, locuitorii din zona străzilor extrem de circulate sunt cu 20% mai expuşi riscului de infarct faţă de locuitorii din preajma străzilor mai puţin circulate. În special în intersecţiile aglomerate, dar nu numai. Traficul auto este principalul poluator fonic, iar acestuia i se adaugă trenul – liniile ferate traversând un întreg cartier al oraşului.
În proiectul de Hotărâre afişat la transparenţă de Primărie privind concesionarea serviciului de transport public, un punct dureros atins este problema ridicată de poluarea fonică.
„Zgomotul urban este produs în special de circulaţia autovehiculelor mici şi mari şi a tramvaielor. Există şi alte surse de zgomot cum ar fi barurile, discotecile şi mai puţin instalaţiile tehnologice în mişcare pentru care s-a realizat în general protecţie antifonică. O sursă atipică de zgomot pentru oraşul Arad o reprezintă traficul feroviar, având în vedere că un cartier al Aradului (Micălaca) este traversat de linia ferată Arad-Timişoara”, se precizează în proiect. În prezent nu sunt montate panouri antifonice de-a lungul căii ferate.
„O sursă de zgomot în municipiul Arad o prezintă nerespectarea vitezei pe căile ferate rutiere, iar trecerea maşinilor peste rezonatoarele montate în diferite zone produc depăşiri ale nivelului de zgomot stabilit pentru tipul de arteră de circulaţie”, amintesc specialiştii în documentul amintit. Încă din 2008 s-a început montarea în oraş pe arterele de circulaţie intensă, în unele int