2013 a adus o producţie de vin de peste 5 milioane de hectolitri, în creştere cu peste 20% comparativ cu 2012, iar cu acest nivel România se află pe locul 11 în lume într-un top în care pe prima poziţie se află Italia, urmată de Franţa.
Dacă în alte state cu tradiţie în producţia de vin, ca de exemplu Franţa, recolta de struguri a fost slabă în acest an din cauza vremii, în România producătorii au fost mai norocoşi, iar în crame s-a adunat mai mult vin.
2013 a fost însă şi anul în care producătorii au lansat pe piaţa noi vinuri, fie că au fost din producţia acestui an ori din anii anteriori.
ZF a centralizat zece dintre aceste lansări
· Murfatlar, companie care administrează peste 3.000 de hectare cu viţă de vie, a lansat vinurile Leat 6500 The Origin, Arezan Băbească Neagră, Arezan Fetească Neagră. Vinurile se poziţionează pe segmentul superior de preţ şi fac paret din strategia anunţată încă din 2011 de către companie, de a-şI înătri portofoliul din acest segment de preţ. La acea vreme companie a anunţat investiţii de 0,5 mil. euro într-o nouă cramă de vinuri premium. Vinurile sunt semnate de oenologul român Răzvan Macici.
· Vincon, companie deţinută de Luchi Georgescu, a lansat Egregio, o gamă de vinuri super premium pe segmentul retail. Egregio a început să fie distribuit la nivel naţional de la mijlocul lunii septembrie.
· Domeniile Săhăteni (companie deţinută de Aurelia Vişinescu şi Steve Cacenco) au lansat 3 Fete Negre Anima seria 002, vin care este disponibil în 6.871 sticle numerotate individual şi care vor fi vândute prin intermediul unor restaurante şi magazine specializate din Bucureşti şi câteva oraşe mari din ţară.
· Compania WineRo, producătorul vinurilor Alira, a lansat colecţia Alira Grand Vin, o gama de vinuri exclusivistă , într-o ediţie de 80.000 de sticle. Gama este alc