Site-ul de videoclipuri YouTube, deţinut de gigantul american de tehnologie Google, şi reţeaua de socializare Facebook ar putea să intre de anul viitor în rândul celor care subvenţionează industria de film şi cea TV din Franţa, care intenţionează să extindă „taxa pe cultură” în domeniile de activitate ale celor doi jucători.
Într-un raport publicat în această săptămână, Consiliul Superior al Audio-Vizualului (CSA) din Franţa susţine că site-urile unde se pot încărca şi vizualiza videoclipuri ar trebui taxate întrucât au devenit furnizori „profesionali” de conţinut, şi banii ar trebui să fie folosiţi pentru finanţarea producţiilor cinematografice franceze şi show-urile TV, scrie Bloomberg Businessweek.
„Aceste site-uri au încheiat parteneriate cu editori din audiovizual şi furnizori de conţinut, cu care împart veniturile din publicitate,” se arată în raport.
Franţa colectează peste 1,3 mld. euro (1,8 mld. dolari) în fiecare an din taxa pe cultură pe care o plătesc cinematografele, emiţătorii radio/TV şi furnizorii de servicii de Internet. CSA argumentează că YouTube, concurentul francez DailyMotion şi alte website-uri de acelaşi tip oferă servicii de tipul video-on-demand, care sunt impozabile sub imperiul taxei pe cultură.
YouTube este de departe cel mai mare furnizor online de videoclipuri din Franţa, cu aproximativ 30,6 milioane de vizitatori unici, potrivit CSA. DailyMotion este pe locul doi cu 15,1 milioane de vizitatori unici. Având în vedere că şi Facebook, ca şi alte reţele de socializare, sunt furnizori de conţinut, atunci ar trebui şi acestea taxate, explică CSA.
Mai mult, Franţa ia în considerare şi introducerea unei taxe pe smartphone-uri, tablete şi alte dispozitive tot cu intenţia de a atrage fonduri pentru subvenţionarea culturii. Potrivit oficialilor francezi, Franţa ar putea colecta 86 mln. euro anual prin aplicarea