De patru ani, numărul de afaceri înfiinţate de investitorii străini în România nu mai trece de 6.400 de companii, în condiţiile în care imediat după integrarea în Uniunea Europeană străinii porneau pe piaţa locală 15.700 de firme (în 2007), respectiv 12.200 de companii în 2008.
De atunci însă, numărul de companii cu capital majoritar străin puse pe picioare în România a scăzut la jumătate, media ultimilor ani fiind de 6300-6400 de firme. La nivel de economie, într-un an apar în business în jur de 100.000 de noi companii, potrivit datelor solicitate de ZF de la Registrul Comerţului.
Reducerea numărului de companii noi înfiinţate de către investitorii străini coincide şi cu declinul investiţiilor străine directe, care după un record de 9,5 mld. euro în 2008 au scăzut dramatic şi se învârt în prezent în jurul a 2 miliarde de euro anual.
“Pentru a atrage investiţii, în special de la zero, guvernul şi autorităţile locale trebuie să asigure crearea unui mediu propice. Principalele direcţii prin care pot favoriza initiativele greenfield includ asigurarea unui cadru legal transparent şi echitabil şi simplificarea şi transparentizarea procedurilor birocratice, oferirea de stimuli fiscali, asigurarea şi crearea infrastructurii fizice necesare dezvoltării, asigurarea unui pool de resurse umane bine pregătite prin armonizarea capacităţii educaţionale cu necesităţile investitorilor”, consideră Codruţ Pascu, managing partner al Roland Berger Strategy Consultants.
În România erau active anul trecut în jur de 65.000 de companii cu acţionariat majoritar străin, adică 10% din numărul de firme din România, iar afacerile lor se apropie de 550 mld. lei (123 mld. euro), aproape jumătate din cifra de afaceri totală a companiilor din România, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.
Anul 2010 a fost cel mai nefast pentru investitorii străini, care au