"Interventii politice si de stat, schimbari de proprietate si management la varf, razboi TV-cablisti, criza in TVR, CNA emasculat" - asa suna, in urma cu un an, titlul retrospectivei HotNews.ro privind piata de media si publicitate in 2012. La sfarsit de 2013, titlul ar ramane valabil, daca nu ar fi incomplet si proportiile evenimentelor de anul acesta nu le-ar umili pe cele de anul trecut. Amenintarea interventiei guvernamentale in piata de media si publicitate s-a materializat in masuri concrete si cu efect de durata. Amestecul politic aminteste de cel de acum un deceniu. Schimbarile de proprietate au atins marile grupuri si schimba oranduiala in domeniu. Institutii media devin obiectul urmaririi penale. TVR-ul inchide anul devastat. Iar mass-media au devenit tinta in proteste de strada.
Batalia televiziunilor politice, inchiderea OTV, ordonanta publicitatii TV, plecarea lui Adrian Sarbu de la conducerea Pro TV au fost doar cateva dintre evenimentele majore care au marcat piata de media si publicitate in 2013
1. Presiunile politicului asupra presei, presiunile presei asupra justitiei, razboiul presei cu presa
Partidele aflate la putere in 2013 au avut la dispozitie numeroase metode de a-si intari controlul asupra pietei media. Au intervenit in plan legislativ pe piata media, au jonglat cu posturile de televiziune aflate sub controlul lor si, la nevoie, le-au asmutit una impotriva alteia, le-au folosit sa taca sau sa se dezlantuie dupa nevoia de moment, au atacat oponentii din presa si au profitat de un CNA care nu a calcat niciodata stramb, in mod iremediabil. Raportul MCV dur de la inceputul anului a trecut fara vreun impact vizibil in piata media.
"Campaniile mediatice" de hartuire a unor persoane si institutii-cheie din justitie, petrecute in anul de criza politica 2012, au fost sanctionate inca de la inceputul anului, in raportul