Aflat la apogeul artei sale, regizorul american Tim Burton mânuieşte uneltele fantasticului şi creează poezie ca niciun alt regizor hollywoodian actual.
Nu e un secret şi nu e de mirare, dar tot ce atinge Tim Burton, unul dintre marii maeştri ai fantasticului contemporan, de ceva vreme se transformă instantaneu în aur. Cineastului îi reuşeşte, aproape întotdeauna, acea rară osmoză între gustul publicului şi cel al criticii, realizând performanţa de a fi adulat de ambele tabere. Poate şi din acest motiv, regizorul s-a specializat, de la un punct, în reinterpretarea, cu mare rafinament şi originalitate, a unora din miturile majore ale culturii populare americane sau ale fantasticului în sens larg.
Pentru acest nou film, „Dark Shadows" - un „proiect de suflet" al lui Tim Burton şi al actorului său principal, Johnny Depp (aflaţi la a opta colaborare împreună), care-l pun la cale şi-l anunţă de peste 15 ani -, sursa este tot una neoriginală, ca să spunem aşa. Este vorba despre un serial de televiziune care a rulat în SUA între 1967 şi 1971, timp de 594 de episoade, considerat un fel de „gothic soap opera". Jonathan Frid îl interpreta pe Barnabas Collins, un vampir trezit din morţi după 200 de ani şi care încearcă să se reintegreze în societatea contemporană din Maine.
Utopia anilor '70
Cum niciuna dintre aceste variante nu a rulat în România, în imaginarul nostru „Dark Shadows" nu înseamnă nimic şi ne e imposibil să facem o analiză comparată a originalului şi a remakeului pe care-l propune Tim Burton. În cazul acestui film, însă, subiectul şi comparaţia cu originalul inspirator nu au mare importanţă, ceea ce contează e că ne aflăm în faţa unei noi propuneri datorate cineastului american. Minuţiozitatea cu care Tim Burton acumulează detaliile fantasticului, atmosfera ironic-gotică pe care reuşeşte să o creeeze sunt fără seamăn în produ