Operatorii de pe piaţa autohtonă au început să resimtă efectele crizei financiare. Chiar dacă nu duc lipsă de clienţi, unele restaurante şi cafenele au început deja să primească lovituri din partea crizei. Omul de afaceri Cătălin Mahu, proprietarul lanţurilor La Mama şi Cafepedia, a revizuit deja în scădere rezultatele financiare pentru businessurile pe care le conduce. De la 12 milioane de euro, când estima la începutul anului, Mahu crede că va înregistra o cifră de afaceri de numai 10 milioane de euro în 2008. Cu toate acestea, proprietarul La Mama îşi menţine intenţia de a deschide în următorii doi ani aproximativ 50 de locaţii noi în provincie sub acest brand, în sistem de franciză.
Pe segmentul de cafenele, Mahu concurează cu Turbao Cafe, City Cafe şi lanţurile internaţionale intrate de curând pe piaţa autohtonă. Unul dintre acestea este Starbucks, reţea ce a ales să se extindă până în prezet doar în centre comerciale. Ultima cafenea din România a fost deschisă în proiectul Liberty Center din Capitală.
Chiar dacă la nivel internaţional Starbucks a ales să frâneze extinderea, planurile reţelei în România nu au fost însă afectate. “Primele 18 luni de activitate în România au fost un succes pentru Starbucks atât din punct de vedere al dezvoltării cafenelelor, dar şi al vânzărilor”, a declarat Viorel Stoiean, District Manager Marinopoulos Coffee Company III SRL.
Turabo taie din costuri
Oportunităţile oferite de înmulţirea numărului de proiecte de retail şi a parcurilor de birouri nu se pliază pe formatul tuturor restaurantelor şi cafenelelor prezente pe piaţă. “Businessul adevărat se face pe stradă”, crede Tudor Niculescu, acţionar majoritar al lanţului de cafenele Turabo Cafe. Potrivit acestuia, mallurile nu îi oferă vizibilitatea de care are nevoie un brand ca cel pe care îl manageriază. “Anul trecut am re