Reuşesc oare acţiunile oficiale de promovare a imaginii României să contracareze efortul zilnic de şifonare a acesteia susţinut de fel de fel de cetăţeni români care trăiesc în Italia?. Concertul de la Veneţia care i-a reunit pe soprana Leontina Văduva, violonistul Alexandru Tomescu şi pianistul Horia Mihail, acompaniaţi de Orchestra Teatrului La Fenice, a ridicat sala în picioare.
Într-o zi în care românii au votat, chiar şi la Veneţia (la secţia organizată la sediul ICR), seara târziu plonjam în interiorul somptuos al Teatrului La Fenice, pentru a participa la un concert de gală ce marca în avans Ziua Naţională a României, concert a cărui dată era stabilită cu ceva timp înaintea fixării datei alegerilor.
Iniţiativa avea mai multe straturi de semnificaţii. Cel mai important rămâne cel oficial, de a onora un om ale cărui gesturi în favoarea culturii române au fost numeorase şi semnificative în ultimii ani. Massimo Cacciari, primarul Veneţiei, a fost decorat cu "Ordinul Naţional pentru Merit în Grad de Mare Ofiţer", conferit de preşedintele României, prin intermediul directorului ad interim al Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, Monica Joiţa.
Puţini ştiu că este vorba despre un personaj care a contribuit în mod semnificativ la obţinerea pentru România a statutului de ţară invitat de onoare la ediţia din 2008 a Carnavalului de la Veneţia sau şi-a oferit patronajul în desfăşurarea campaniei vizuale "Mari români la Veneţia", în 2009.
Se pare că, în pofida aparenţelor cultivate de presă, România se bucură de sprijin la nivel internaţional chiar şi în Italia, în profunzime acestea fiind gesturile care contează la nivel istoric.
Totuşi, efortul celor care se ocupă de imaginea României trebuie să fie mult mai mare acum, iar „reţeta" aleasă pentru concertul petrecut în urmă cu câteva seri la