Steven Spielberg vă arată Primul Război Mondial aşa cum nu l-aţi mai văzut niciodată, în noul său film, „War Horse“/ „Calul de luptă“.
Joey este numele pe care-l dă calului primul său stăpân, cel care-l creşte, de când era mânz, şi-l dresează. E vorba de un ţăran adolescent din „bărăganul" Devonului (regiunea Dartmoor), pe numele-i Albert Narracott (tânărul Jeremy Irvine, la primul său rol pe marele ecran; va fi Pip, în „Marile speranţe", varianta 2012).
Tot Albert este cel care, atunci când calul este vândut armatei, la începutul războiului, se înrolează şi pleacă pe continent, numai pentru a-şi regăsi calul îndrăgit. „War Horse" este în mare parte această căutare iniţiatică a lui Albert, odisee în urma căreia devine „erou fără voie", dar nu numai. În cele din urmă, toate firele se leagă frumos (autorul cărţii care stă la baza scenariului, britanicul Michael Morpurgo, a fost înnobilat de Regină pentru literatura sa adresată copiilor).
Războiul nu este văzut atât prin ochii lui Joey, cât prin cei ai succesivilor săi stăpâni, englezi, germani sau francezi. Sunt oameni şi oameni, în cele mai multe cazuri ei încearcă să-şi păstreze umanitatea, în faţa cumplitei nebunii ucigaşe. „Inamicul este, la rândul lui, om", ne-a mai spus-o Spielberg (în „Salvaţi soldatul Ryan" sau în „Lista lui Schindler"), ne-o spune şi acum, în acest film care s-ar (mai) putea intitula „Un băiat şi calul său", „La întâmplare, Joey", „Calul şi Moartea" sau „Salvaţi calul Joey".
O catastrofă europeană
Este cunoscută „obsesia" lui Spielberg pentru Al Doilea Război Mondial (tatăl său, Arnold S., fiind un veteran al conflagraţiei), pe care l-a tratat în nu mai puţin de patru filme: „1941" (1979), „Imperiul Soarelui" (1987), „Lista lui Schindler" (1993), „Salvaţi soldatul Ryan" (1998). Este pentru prima oară, însă, când marele cineast se apleacă asupra primei conflagraţii