Litoralul românesc este una dintre puţinele poveşti pozitive pe timp de criză. Modestia condiţiilor oferite s-a dovedit o formă de adaptare la recesiune. Sursa: Răzvan VălcăneanţuSursa: Ştefan Ciocan
1 /.
Chiar dacă, în cazul turismului estival românesc, succesul înseamnă menţinerea afacerilor la nivelul anilor trecuţi, performanţa este notabilă. Peste „drum”, la vecinii noştri bulgari, sezonul estival 2009 este unul dintre cele mai proaste din ultimul deceniu. Aşa-zisa „înapoiere” a litoralului românesc s-a transformat, în vreme de criză, într-un avantaj. Bulgarii au investit mult mai mult, însă au făcut-o iraţional, în goana după profit, şi acum toţi actorii din industria locală suferă.
Aglomeraţie istorică în septembrie
„De când fac eu afaceri pe litoral nam fost în situaţia asta, să fie hotelul plin în septembrie. Weekendul acesta (4-6 septembrie - n.r.), încă de vineri nu mai am niciun loc în hotel şi, m-am informat, este dificil să găseşti o cameră liberă în toată Mamaia. În alţi ani, pe vremea asta ne pregăteam de închidere”, spune Nicolae Bucovală, proprietarul a două hoteluri pe litoral.
Deşi datele nu sunt deocamdată centralizate - nu se poate trage linia, litoralul are încă mulţi turişti - majoritatea largă a proprietarilor de hoteluri au reuşit, până la urmă, un sezon onorabil, cu menţinerea cifrei de afaceri la nivelul trecut şi chiar cu mici creşteri, în general de o cifră. În ceea ce priveşte cele două hoteluri ale lui Bucovală, rezultatele acestora au crescut cu 5% faţă de sezonul precedent.
Afirmaţia contrazice aproape toate informaţiile de până acum şi este perfect opusă lamentaţiilor obişnuite ale hotelierilor de pe litoral. În urmă cu câteva săptămâni, actorii din piaţă vorbeau despre grade de ocupare de maximum 70%-80%, despre scăderea nivelului cheltuielilor şi a numărului de