Expoziţia lui Tara (von Neudorf), „National Bitch“, de la Anaid Art Gallery, are drept „cal de bătaie“ seria de Elene fatidice care marchează istoria României. „Eterna şi fascinanta“ Ceauşească, două oldies (Elena Cuza şi Lupeasca), EBA şi Udrea-Cocoş sunt făcute „zdrenţe“ (la propriu) de ironia devastatoare a lui Sorin Tara.
„Blestemul Elenelor" loveşte din nou! Maestrul provocării în arta contemporană, transilvăneanul Tara (von Neudorf), ia acum în „tărbacă" unul dintre cele mai „scumpe" nume ale românilor şi seria apocaliptică de Elene malefice (să zicem, cu excepţia doamnei lui Cuza), ce pare să nu mai aibă sfârşit, ba chiar şi pe... Ileana Cosânzeana, la urma urmei, de ce nu, o altă „Elenă" a imaginarului nostru colectiv.
Rezultatele sunt pe măsură: Udrea ca Doamna cu Coasa sau EBA stând cu sexul pe Constituţie, pe Gramatica Limbii Române şi pe Kama Sutra vor face deliciul celor care nu mai au altă speranţă decât în libertatea artistică. Doar şase sunt lucrările expuse acum de Tara la Anaid Art Gallery - spaţiul curatoriat de Diana Dochia şi de care cariera artistului se leagă în cea mai mare măsură -, dar aceste şase „colaje pe hărţi vechi", comuniste sunt tot ce poate fi mai incisiv şi mai coroziv la adresa habitudinilor mentale ale compatrioţilor săi, responsabile, în mare parte, de dezastrul actual al ţării.
De la Cosânzeana la EBA
La o privire atentă, sarcasmul devastator al lui Tara nu iartă nimic. În afară de detalierea minuţioasă a legăturilor evidente - de „succesiune" - dintre regimul lui Ceauşescu, comunist-totalitar, şi potentaţii şi beizadelele actuale, din regimul Băsescu, avem şi un atac la adresa miturilor istorice pe care le cultivăm cu o osârdie demnă de o mai bună cauză: paradisul erei interbelice - marcat de fapt de legionarism şi de represiune, nu numai antisemită („Nihil Sine Crimă", scrie pe po