Sarbatorile constituie un prilej de cheltuieli suplimentare, prin care clientii contribuie din plin la cresterile de profit ale comerciantilor si producatorilor. Ana Bulai, directorul companiei de Sarbatorile constituie un prilej de cheltuieli suplimentare, prin care clientii contribuie din plin la cresterile de profit ale comerciantilor si producatorilor. Ana Bulai, directorul companiei de consultanta AB Research, compara profilul cumparatorului roman in raport cu clientii din Occident.
- Prin ce difera comportamentul cumparatorului roman fata de clientii din Vest?
- In masura in care marketingul este personalizat, consumatorii reactioneaza la fel. Scopul general al fiecarei strategii de marketing este acela de a maximiza consumul, independent de nevoile cumparatorilor. Intre noi, ca arie culturala, si cei din spatiul occidental sunt cel putin doua diferente. Tendinta noastra de crestere a consumului in perioada Sarbatorilor este mai mare decat in Occident, pentru ca traditional acordam o importanta mai mare acestor sarbatori. Pe de alta parte, experienta de marketing din Romania este scazuta, companiile fiind destul de putin agresive in specularea acestei nevoi de consum.
- Comerciantii din Romania obisnuiesc sa scum-peasca marfurile specifice Sarbatorilor. La fel procedeaza si cei din UE sau SUA?
- Comportamentul de scum--pi-re tine de traditia roma-neasca a valorificarii la maximum a disponibilitatii de consum in aceasta perioada, in sensul obtinerii maximului de profit, si nu al maximului de vanzare. Scumpirea genereaza ideea ca produsele sunt rare, nu se gasesc sau sunt in curs de epuizare, tipic pentru o societate de subconsum, cum eram noi inainte de 1989. In Occident, logica este inversa. Acest comportament al pietei este in scadere, dar e inca foarte important. Din acest motiv, la noi, de Sarbatori, oamenii tind sa faca achizitii