Învăţatul pe ultima sută de metri pare să fie o strategie extrem de eficientă, în ciuda părerilor care susţin contrariul. Aceasta este concluzia oamenilor de ştiinţă britanici. Cercetătorii sunt de părere că elevii sau studenţii care învaţă cu puţin timp înaintea unei lucrări sau a unui examen au rezultate mai bune decât cei care învaţă din timp, informează Daily Mail.
Potrivit specialiştilor, explicaţia constă în faptul că cei doi hormoni secretaţi în situaţii stresante - adrenalina şi cortizolul - contribuie la fixarea extrem de eficientă a informaţiilor. În plus, existenţa unui termen-limită produce schimbări la nivelul creierului, mărind capacitatea de învăţare a studenţilor, au constatat britanicii.
"În situaţii stresante, în organism creşte nivelul de zahăr, grăbind metabolismul, fapt ce ajută la o mai bună fixare a informaţiilor. Cu toate astea, există şi un revers al medaliei. Astfel, persoanele care sunt foarte stresate pe o perioadă lungă de timp nu vor da randament, iar fixarea informaţiilor va fi imposibilă", spune Hans Reul, autorul cercetării.
O altă explicaţie a acestui fenomen ar putea fi faptul că amintirile neplăcute persistă mai mult timp în memorie, comparativ cu amintirile plăcute.
Mai mult, specialiştii menţionează că stresul creşte rezistenţa fizică pe termen scurt. Această situaţie este întâlnită în rândul persoanelor care lucrează mai bine când sunt stresate, deşi dorm puţine ore pe noapte sau dieta lor este una dezechilibrată. Psihoterapeutul Florinda Golu spune că stresul măreşte capacitatea de a găsi soluţii optime în situaţii dificile. "În cazul unora, creativitatea atinge cote maxime doar în situaţii de stres. Aşa cum există persoane care uită tot atunci când se află în faţa unui examen sau a unui şef, unele persoane se descurcă extrem de bine când trebuie să iasă din situaţii-limită", spune specialistul Golu. @N