Artistul stabilit, cu mare succes, în Franţa expune acum la Galeria Dialog lucrări reprezentative pentru opera sa, care mixează suprarealismul, manierismul, trompe l’oeil-ul şi tuşa personală. Cu toate că titlul expoziţiei ne avertizează că delirul artistului este „controlat“, imaginaţia lui Banuş este debordantă, surprinzând permanent şi contrariind privitorul.
Stabilit din 1973 în Franţa, unde a reuşit o carieră de mare succes, Tudor Banuş (fiul poetei Maria Banuş) prezintă acum o rară ocazie de a-i admira lucrările în România, prin expoziţia deschisă recent la Galeria Dialog. Chiar dacă spaţiul restrâns de la parterul unui sediu de primărie nu este unul foarte generos, iar lucrările de mare impact vizual ale lui Banuş ar fi necesitat o expunere mai amplă, totuşi vizitatorii îşi pot face astfel o idee despre universul unuia dintre cei mai importanţi artişti români stabiliţi în străinătate. „Proaspăt sosit de la Paris, Tudor Banuş (64 de ani) aduce în atenţia publicului bucureştean multiplele faţete din lumea litografiilor sale care invită nu numai la visare, dar şi la redescoperirea sinelui şi a tenebrelor ascunse din spatele simbolurilor", afirmă organizatorii.
Ilustratorul „Enciclopediei zmeilor"
Expoziţia vine în prelungirea albumului retrospectiv „Parc(o)urs", apărut anul trecut la Editura Institutului Cultural Român (ICR) - mai toate secţiunile operei artistului sunt reprezentate aici, inclusiv originalele desene de presă (pentru prestigioase publicaţii occidentale, precum: „Le Monde", „Le Point", „L'Express", „New York Times" sau „Die Zeit") -, pe care-l completează într‑un mod fericit. Totodată, expoziţia Tudor Banuş coincide cu reeditarea, la Humanitas, a cărţii-album „Enciclopedia zmeilor", de Mircea Cărtărescu (ca şi a aplicaţiei pentru iPad cu acelaşi nume), ilustrată de Tudor Banuş, lucrare care l-a făcut, practic, cunoscut pe