Cineastul care a dat startul „noului val“ francez a încetat ieri din viaţă, la 80 de ani. Unul dintre cei mai importanţi cineaşti francezi, Claude Chabrol, a încetat din viaţă ieri-dimineaţă, la Paris, în vârstă de 80 de ani.
Decesul a fost anunţat de responsabilul pe cultură al Primăriei din Paris, Christophe Girard, care l-a caracterizat pe marele dispărut cu cuvintele: „a fost un cineast francez uriaş, liber, impertinent, politic şi prolix".
Născut la 24 iunie 1930, în Paris, Claude Chabrol a fost, alături de Jean-Luc Godard şi François Truffaut, una dintre figurile-cheie ale „noului val" francez (nouvelle vague), mişcare culturală care a schimbat din temelii, în anii '50-'60, istoria cinematografului. Autor al unei opere prolifice, de peste 50 de titluri, cineastul rămâne identificat cu filme de mare succes, precum „Violette Nozière" (1978), „Une affaire de femmes" (1988), „Madame Bovary" (1991), „ La cérémonie" (1995) sau „Merci pour le chocolat" (2000).
Ca mulţi alţi colegi ai săi din „noul val" - Jean-Luc Godard, François Truffaut, Éric Rohmer şi Jacques Rivette -, Chabrol a fost mai întâi, în anii '50, critic de film pentru influenta şi legendara revistă „Cahiers du Cinéma", sub îndrumarea lui André Bazin. În 1957, viitorul regizor a publicat, împreună cu Éric Rohmer, volumul „Hitchcock". În 1958, Chabrol îşi face debutul regizoral cu „Le beau Serge", o dramă influenţată de Hitchcock, considerată (exceptând „La Pointe-Courte", debutul lui Agnès Varda din 1955) primul lungmetraj Nouvelle Vague. Urmează, în 1959, „Les cousins" / „Verii", primul succes comercial al „noului val", şi „À double tour", primul film color al regizorului, cu Jean-Paul Belmondo.
Un film pe an
De departe cel mai prolific dintre principalii regizori ai curentului, Chabrol a realizat cam un film pe an, din 1958 până la moartea sa, în general thrillere de