Rodica BINDER
Un calator pornit la drum din Rasarit inspre Apusul Europei, originar insa din acele tinuturi care au facut odinioara parte din Imperiul Habsburgic, va avea senzatia de a fi oarecum "acasa" la Viena, chiar daca se afla departe de... casa, de orasul sau natal, fie acesta Praga, Budapesta, Cernauti, Timisoara... Un astfel de calator nu va privi cu inocenta asezarile ce-i ies in cale in drumul sau spre fosta capitala imperiala, si - mai mult decit atit - va constata fara uimire aproape ce bine seamana, oricit de neglijate, de roase de vreme si intemperii ar fi ele, unele edificii din urbea sa natala cu inca somptuoasele si intretinutele lor "modele" vieneze. Acelasi calator, daca este cumva trecut de prima tinerete, isi va reaminti ca la el acasa, mobilele si pianul erau, mostenite de la parinti si bunici, de provenienta vieneza, serviciile de cafea, la fel, ca prajiturile si torta Sacher, facute in casa... aveau un gust aproape identic cu deliciile oferite azi in cafenelele vieneze... Analogiile de acest fel pot fi prelungite. Ceea ce conteaza insa in cazul unui astfel de calator, initiat si poate si usor instruit, este altceva: si anume faptul ca daca se discuta despre ceea ce a insemnat si inseamna Austria in planul culturii europene, el va fi cu certitudine "in tema". Mai "in tema" poate decit alti confrati europeni care nu stiu exact daca Hitler a fost austriac sau nu (austriecilor le-a reusit isprava de a-i face pe multi sa creada ca Fuhrerul ar fi fost german, desi el s-a nascut si si-a petrecut tineretea la Viena, cum bine se stie). La fel, nu putini sint si cei inclinati sa creada ca Beethoven a fost austriac (parere ce nu le displace deloc austriecilor). Aceste doua schimburi "avantajoase" pentru ea, pe care Austria le-a facut cu Germania, stirnesc, desigur, zimbetul condescendent al initiatilor; dar ele releva caracterul vag al p