Z. ORNEA
Functioneaza, la noi, citeva mituri cliseu care trebuie reevaluate prin confruntarea cu realitatea istorica. S-ar vedea, atunci, cit mai ramine valabil din substanta lor. Unul dintre aceste mituri cliseu e cel al tolerantei la romani fata de, fireste, straini. Se bate, mai ales in ultimii ani, multa moneda pentru mitul cliseu al tolerantei romanesti fata de evrei. E o cosmetizare, ca atitea altele, care, verificate atent, dezvaluie o realitate destul de intunecata. M-as grabi sa adaug precizarea ca ostilitatea intoleranta manifesta a venit nu din masa celor de jos, a locuitorilor tarilor romanesti, ci din partea unui segment al clasei politice si a unor cercuri intelectuale reprezentative. Nume ca Cezar Bolliac, Vasile Conta, M.Eminescu, N.Iorga, A.C.Cuza, Octavian Goga, Nae Ionescu, Nichifor Crainic, Bratescu-Voinesti sint edificatoare. Si au mai fost multi altii, oameni politici si gazetari, cu anume rezonanta in epoca, peste care istoria a trecut, acoperindu-i de uitare. Dar, la vremea lor, au stat in prim-planul intolerantei antievreiesti, creind atmosfera antisemita si determinind adoptarea unor legiuiri potrivnice evreilor stabiliti in Romania. Recent aparutul Jurnal al lui Mihail Sebastian, best-sellerul ultimelor saptamini, dezvaluie realitatea infricosatoare a discriminarii antisemite din 1938-1944, tulburind mult constiintele oneste romanesti care iau, astazi, cunostinta cu aceste amare adevaruri pe care nu le cunosteau. (Citez marturisirile unor distinsi confrati ca Eugen Negrici, Petru Cretia si Gabriela Adamesteanu, care s-au rostit, deschis, in acest sens, in emisiuni televizate sau a dlui Vasile Popovici intr-o cronica din revista timisoreana Orizont) Si nu le cunosteau - chiar cititorii maturi, ajunsi azi la o virsta respectabila - pentru ca deceniile dictaturii au tabuizat acest fenomen, interzicind cercetarea si apreci