Sorin ALEXANDRESCU In 1987, cind situatia in Europa si in Romania era complet alta, Gunther Grass a avut ideea de-a crea o organizatie comuna a intelectualilor din Vest si din Est care sa fie "independenta" de ambele blocuri, fara a fi insa constituita din adversari ai lor, din dizidenti propriu- zisi. "Gulliver" a fost deci construita pe conceptul clasic al intelectualului, de sorginte weberiana: "plutind" intre diverse clase si grupuri sociale, acesta nu apartine nici unuia, dar are capacitatea, si de aici si datoria, de-a se inalta deasupra lor si de-a le judeca, sau evalua, global, in lumina unor adevaruri si valori general-umane. Grass considera, probabil, ca este mai important ca "Gulliver" sa (re)stabileasca relatii directe intre intelectualii din Vest si cei din Est "pe deasupra cortinei de fier", decit sa se angajeze in resurectia societatii civile in tarile de dincolo de cortina in speranta ca aceasta va dobori apoi din interior cortina. Scopul mai modest al lui "Gulliver" era salvgardarea intelectualilor "moderati" din Est in conditiile date, deoarece exista pericolul ca, altfel, cultura insasi sa dispara in Est. Intelectualii "moderati", marginali si, desigur, ostili comunismului, dar nu angajati direct in rezistenta contra lui, puteau face, potrivit acestei opinii, mai mult pentru cultura decit dizidentii propriu-zisi. Aceasta strategie a fost fara indoiala extrem de importanta inainte de 1989. Evenimentele din acel an s-au datorat insa nu "gulliverismului", ci revoltei fatise a populatiei, de la Praga la Bucuresti si Sofia, o revolta inspirata, daca nu si condusa tocmai de dizidenti. In 1987 am avut bucuria sa vad ca la propunerea (si a) mea, Augustin Buzura a fost invitat la reuniunea de la Amsterdam, la care s-a hotarit constituirea formala a "Gulliver"-ului. Putini alti intelectuali romani au putut insa fi contactati sau cistigati pentru acelas