•Statisticile au indicat, cu incepere de anul trecut, scaderea accentuata a exporturilor, si o crestere a deficitului balantei comerciale; cu alte cuvinte, se importa mai mult decit se exporta.
Considerata o piata atractiva, prin dimensiuni dar nu prin puterea de cumparare a populatiei, Romania este invadata de produse straine - de la detergenti la produse alimentare, fapt care denota slaba competitivitate a firmelor autohtone.
Concurenta - un concept prost inteles
Specifica economiile dezvoltate, concurenta interna asigura "actorilor" atit motivatia, cit si premisele cresterii economice; competitia interna naste calitate - o calitatate care permite apoi atacarea pietei internationale.
In Iasi, ca de altfel in toata tara, mediul intern nu poate asigura o concurenta de acest tip. Prost inteleasa, concurenta interna care se manifesta pe piata interna are mai toate trasaturile unei concurente neloiale. Piata bauturilor alcoolice, infestata de firme fantoma care folosesc alcoolul provenit din exporturi "false", este, acum, scena pe care firme de renume se chinuie sa supravietuiasca. Astfel, Alfincool SA are pierderi estimate la zeci de miliarde de lei anual datorita concurentei neloiale desfasurata de firmele pirat, care au invadat piata cu "marci" copiate.
Pe de alta parte, un aport deosebit in erodarea mediului de afaceri intern il are statul - prin legile pe care le adopta. Astfel, ultimul exemplu este aparitia Ordonantei 50/1998, dupa aparitia careia VINIA SA, de exemplu, nu a mai avut desfacere in citeva judete ale tarii, iar berarii isi vad reduse profiturile.
Pe piata carnurilor, lipsa de eficacitate a controalelor a permis aparitia a zeci de "producatori" care ocupa, in detrimentul firmelor ce respecta regulile jocului economic, un segment important de piata.
La fel se intimpla si in transportur