O „familie“ mai putin cunoscuta din Chicago
Din discutiile mele cu persoane experte in problemele romanesti, am aflat in mai multe ocazii teoria construita si articulata in extenso de catre Anton. Reconstituirea facuta de el suna convingator, dat fiind valul de mister care acopera inca aceasta crima „perfecta“. Celelalte teorii raspindite imediat dupa crima, cum ar fi implicarea victimei in magie, sau o iubire romantica – si ma abtin de-a le mentiona pe cele inca mai neplauzibile – sint si mai putin convingatoare. Cu toate acestea, nu as exclude complet o alta posibilitate, care nu a fost luata in seama de Anton, despre care insa s-a vorbit in mai multe imprejurari si care este doar amintita in carte. Aceasta teza, poate nu mai mult decit o ipoteza, va fi examinata aici nu ca sa incerc imposibilul, adica sa solutionez motivul unei crime perfecte de la biroul meu din Ierusalim, ci ca sa luminez persoana lui Culianu, recurgind in primul rind la materialul existent numai in romaneste, cea mai mare parte din acesta scris de insusi Culianu, o alta parte fiind scrisa de altii. Asa cum vom vedea in continuare, chiar daca aceasta ipoteza se va dovedi a fi cea corecta, teoria expusa mai jos nu invalideaza automat teoria lui Anton. Pentru ca ideea mea sa fie mai bine inteleasa, voi incepe prin a relua citeva remarci pe care le-am facut la inceput.
In 1978, Culianu a scris in italiana o carte de proportii reduse, insa foarte entuziasta, despre Eliade. Entuziasmul lui fata de maestru era mare si pornea din ultimii ani petrecuti in Romania. La inceputul anilor ’80, a devenit din ce in ce mai apropiat de Eliade, care l-a ajutat in multe feluri. De pilda, Culianu, om de stiinta foarte tinar, a contribuit la Encyclopedia of Religion a lui Eliade. De fapt, a devenit aproape un membru al familiei Eliade. Iata insa ca, destul de curind dupa moartea lui Eliade,