Editurile din Romania au lansat pe piata manualelor scolare o foarte bogata oferta, astfel incit competitia pentru difuzarea acestora in scoli se anunta extrem de acerba. Prezenta manualelor alternative nu mai constituie, desigur, o noutate, iar faptul ca editurile s-au mobilizat in termen record pentru a „prinde“ inceputul de an scolar este un semn de bun augur pentru viitorul formulei „programa unica – manuale alternative“, experimentata pentru prima oara anul trecut. Disciplinele care s-au bucurat de cea mai mare atentie din partea editorilor si a autorilor de manuale au ramas si in aceasta toamna istoria si limba si literatura romana.
In avanpremiera unor comentarii ulterioare pe marginea acestora, incepem astazi prezentarea manualelor de limba si literatura romana destinate elevilor din clasa a X-a (cu precizarea ca exista 13 manuale pentru clasa a X-a la aceasta disciplina).
Alexandru CRISAN,
Liviu PAPADIMA, Ioana PARVULESCU, Florentina SAMIHAIAN, Rodica ZAFIU
Limba si literatura romana
Manual pentru clasa a X-a.
Editura Humanitas, Seria „Humanitas Educational“, Bucuresti, 2000,
262 p., f.p.
Manualul publicat de editura Humanitas este structurat pe cinci unitati care trateaza punctele curriculare ale materiei de clasa a X-a: structuri ale prozei literare, basmul, povestirea, nuvela si romanul. Echilibrat si dinamic, cu o selectie atenta, inspirata a textelor (care ies din tiparul consacrat de manualul unic de pe vremuri si propun alte posibile moduri de a studia literatura romana), manualul se remarca prin proportia bine pastrata intre textul propriu-zis, temele de lucru si referintele critice, care nu sufoca a priori creativitatea potentiala a elevului. Lectiile de comunicare si de limba pornesc de la textul literar si inlesnesc trecerea de la un stil de comunicare la altul. Prima sectiune e