Cercetator in etnologie, antropologie culturala si istoria religiilor, Andrei Oisteanu este autorul mai multor volume dedicate studiului mitologiei si simbolurilor in cultura traditionala romåneasca si, mai recent, a imaginii strainului si, in particular, a evreului. Conceputa ca demers comparativ, urmarind receptarea strainului in culturile popoarelor din jurul Romåniei, cercetarea conduce catre ideea ca „de pilda, «evreul imaginar» traieste mai bine intr-o societate in care «evreul real» lipseste, pentru ca prezenta acestuia poate sa demonstreze falsitatea modelului imaginar“. Studiul originilor culturale ale antisemitismului poate constitui o baza pentru „decelarea unor origini psihologice comune“ nazismului si comunismului: „sint doua tipuri de gindiri politice care incearca sa intrupeze tot raul intr-o minoritate (devenita «tap ispasitor») si tot binele intr-un conducator providential, cu trasaturi mesianice“. Rezultatele acestor cercetari urmeaza a fi reunite intr-un volum prin care autorul spera sa propuna noi coordonate ale discutiei privind felul in care se nasc xenofobia si antisemitismul.
Imagologia etnica
De la inceputul acestui an predati un curs de imagologie etnica, o premiera in invatamintul romanesc. Care este structura lui?
Este vorba de un curs postuniversitar, la masterat, la Facultatea de Litere a Universitatii din Bucuresti. La cererea studentilor, decanul facultatii, profesorul Dan Horia Mazilu (el insusi un eminent „imagolog“), m-a invitat sa tin un astfel de curs in cadrul Centrului de Studii Ebraice si am acceptat. Aici analizez modul in care se contureaza imaginea strainului in cultura romaneasca. Initial, am fost preocupat de felul in care apare strainul in cultura traditionala romaneasca, in folclor, in mitologia populara, in iconografia crestina, in literatura romåna veche, in textele apocrif