•Taxa de protectie pentru soferi •In doar cateva luni, orasul s-a umplut de microbuze-pirat care au furat calatorii RATC-ului •Desi Iasul s-a umplut de maxi-taxi, foarte putini soferi au acte in regula si platesc taxe si impozite, pe toate traseele domnind legea celui mai tare
Anul acesta, Regia Autonoma de Transport in Comun (RATC) s-a vazut puternic concurata de "fenomenul" maxi-taxi. In doar cateva luni, orasul s-a umplut de microbuze de opt sau mai multe locuri, care au pus practic stapanire pe mai toate traseele RATC. Daca sunt si societati comerciale sau persoane fizice care practica transportul de persoane, acestea reprezinta un procent infim din numarul total al microbuzelor maxi-taxi care au invadat Iasul, pirateria fiind in floare. Cei mai "rai" soferi sunt chiar acei care nu platesc nici un fel de taxe si impozite. In schimb, nou-venitilor, in mare parte aflati in aceeasi situatie, le solicita taxe pentru preluarea unui traseu. Astfel, pentru traseul Copou - Tudor - Siraj, taxa pe care un "incepator" trebuie sa o plateasca consta in trei tone de motorina sau contravaloarea acesteia.
Razii ale Politiei si nu prea
Cum autoritatile locale sunt la curent ca pirateria a atins cote alarmante, mai ales in ceea ce priveste transportul de persoane cu microbuze, din timp in timp se mai fac razii, pentru a fi prinsi la locul faptei soferii fara licenta. De cele mai multe ori, aceste razii nu au efectul scontat, deoarece soferii se atentioneaza intre ei, multi ocolind zonele unde Politia a pus filtre. Un astfel de filtru a fost instituit in urma cu mai bine de doua saptamani in zona Copou, aproape de rondul tramvaielor. Cine a avut curiozitatea sa observe circulatia microbuzelor maxi-taxi a fost martorul unor scene foarte interesante: in dreptul stadionului "Emil Alexandrescu", cei care urcau spre rond erau atentionati de c