Ileana Pintilie
Actionismul in Romania in timpul comunismului
Editura Ideea Print, Cluj, 2000, 134 p. + ilustratii alb-negru, f.p.
Prin abordarea unei teme ca actionismul in Romania intre anii 1960-1990, studiul criticului de arta Ileana Pintilie isi propune recuperarea si analiza contextualizata a unei serii de fenomene si manifestari ale artei romanesti contemporane, fragmentat documentate si care, prin urmare, necesitau o definire. Cu atit mai mult cu cit, in absenta unei istorii a artei romanesti moderne si contemporane, reconstituirea cimpurilor stilistice ramine o dificultate.
Pentru radiografierea actionismului in Romania, Ileana Pintilie recurge la formula unor portrete/biografii ale artistilor ce au constituit in anii ’60-’80 repere esentiale ale experimentului romanesc: de la Paul Neagu, Mihai Olos, Ana Lupas, Grupul Sigma, Ion Grigorescu si Geta Bratescu la Dan Mihaltianu si Teodor Graur. Capitolul introductiv Arta si comunism, precum si cronologiile selective ale actionismului in Romania in timpul comunismului, a artei internationale si, respectiv, a artei oficiale romanesti intre anii 1950-1989 faciliteaza o perceptie dinamica asupra acestei forme de arta, care „prin contrast cu pozitia dogmatica oficiala oferea si un alt tip de manifestari vizuale capabile sa demonstreze un sincronism spontan cu fenomenul artistic international“.
Actionismul, ca fenomen a carui componenta esentiala sta sub semnul experimentului si al conceptualismului, a fost doar fragmentar abordat anterior, intr-o serie de studii cuprinse in revista ARTA si in catalogul expozitiei organizate de Centrul Soros pentru Arta Contemporana – Experiment in arta romaneasca dupa 1960 (curator Alexandra Titu): Punctele cardinale ale miscarii artistice timisorene 1960-1996 (Ileana Pintilie); Fotografia – posibila cronologie a unui capitol experim