"Scurt", de la Festivalul (inter+naţional) de scurt-metraj de la Clermont-Ferrand, şi "obscur obiect al dorinţei" - de la "Sado-masochism şi fetişism", vedeta actualei ediţii... Dar eu am lăsat cele cinci programe SM+F pentru ultimele zile ale festivalului, alergînd, din prima, să văd programele speciale Hitchcock - "All About Hitch" (3 la număr) şi "Hommage à Chris Marker" (2).
Hitch & Chris Entre cinéphiles, totul se leagă, căci Marker - fotograful, scriitorul şi cineastul secret & cvasi-confidenţial a cărui influenţă este invers proporţională prezenţei lui efective în carne, oase & retrospective - este unul din cei mai avizaţi cunoscători ai operei hitchcockiene şi, mai ales, al capodoperei sale - Vertigo -, căreia i-a dedicat nenumărate studii, un CD-Rom (Immemory One) şi obsesia lui infinită; organizatorii Festivalului de la Clermont-Fd (o mai spun o ultimă dată: cel mai important din lume, supranumit "Cannes-ul scurt-metrajului"!) sînt fani autodeclaraţi ai lui Marker şi şi-au botezat noul sediu, în formă de vapor, "La jetée" - după numele scurt-metrajului antologic al acestuia, din 1961, care i-a inspirat lui Terry Gilliam Armata celor 12 maimuţe . Cele două programe (5 proiecţii, cu totul) au fost şi cele mai consistente ale Clermontului '01. "Hitchcockurile" începeau/se-ncheiau, invariabil, cu scurtele Maestrului (în ordine: The Perfect Crime, 1957, Arthur & Banquo's Chair, 1959, Bon Voyage, 1944, Bang! You're Dead, 1961, The Crystal Trench, 1959, One More Mile to Go, 1957), între acestea fiind programate cîteva din cele mai amuzante/interesante/pasionante pastişe/parodii/ pelHitchule inspirate de "maestrul suspansului" unor cineaşti de vîrste, naţionalităţi şi background-uri foarte diferite. (Cu două bonusuri: proiecţia-surpriză a unor traileruri faimoase ale lui Hitch - cel la Păsările şi cel la Psycho, ultimul fiind antologic!). Aceste "d'aprè