•Adesea, acestia refuza sa-si dea copiii la scoala spunand ca, indiferent cata carte ar invata, odraslele nu vor avea un viitor mai bun •Fenomenul a luat amploare la sate, unde parintii prefera sa-si tina copiii sa munceasca la camp, decat sa-i trimita la scoala
Fenomenul nescolarizarii si abandonului scolar tinde sa devina una din problemele vulnerabile ale invatamantului romanesc. In ultimii trei ani, in judetul Iasi, fenomenul abandonului scolar a luat amploare: in anul scolar 1998-1999 au existat 766 de cazuri de nescolarizati si abandon scolar, in 199-2000 numarul acestora a urcat la 1.080, iar in primul semestru al anului scolar 2000-2001 s-au inregistrat 1.335 de copii nescolarizati sau care au abandonat scoala. Intr-o statistica realizata de fostul Minister al Educatiei Nationale, judetul Iasi apare cu 43% din unitati scolare in care este prezent abandonul scolar. (30% invatamant primar si 50% invatamant gimnazial). In aceeasi statistica, la capitolul cauze, pentru judetul Iasi apar urmatoarele: 60% din copiii care abandoneaza scoala nu sunt deloc inscrisi la cursuri sau sunt tinuti acasa de parinti pentru activitati in gospodarie; 20% provin din familii foarte sarace care nu isi permit sa-si tina copiii la scoala, iar alti 20% dintre cei care abandoneaza scoala o fac din cauza distantei foarte mari pe care trebuie sa o parcurga pana la unitatea de invatamant. Fenomenul abandonului scolar este mai puternic in mediul rural. "In principal, cauzele fenomenului de nescolarizare si abandon scolar sunt aceleasi cu cele sesizate in anii anteriori: familii numeroase, situatie materiala precara, alcoolism al parintilor, parinti in detentie, modele familiale negative, copii aflati in grija rudelor, lipsa de interes a autoritatii locale in sustinerea scolii ca institutie de educatie, drumuri impracticabile, personal didactic necalificat, insuficient