TOMPA GABOR este, din 1990, directorul Teatrului Maghiar de Stat din Cluj si unul dintre cei mai importanti regizori romani ai ultimelor doua decenii. A absolvit Academia de Teatru si Film in 1981, avindu-i ca profesori pe Liviu Ciulei si Catalina Buzoianu. Dintre spectacolele sale: Acele zile minunate de Samuel Beckett – 1979 (Studioul Casandra), Woyzek de Georg Büchner – 1980 (Sf. Gheorghe), 1990 (Novi Sad), 1995 („Bulandra“), Tango de Slawomir Mrozek – 1981 (Casandra), 1985 (Cluj), 1997 (Budapesta), 1999 (Barcelona), Hamlet de Shakespeare – 1987 (Cluj), 1994 (Glasgow), 1997 (Craiova), In statie de Cao Xing-Tschien – 1989 (Cluj), Sfirsit de partida de Samuel Beckett – 1992 (Philadelphia), 1999 (Cluj), Asteptindu-l pe Godot – 1992 (Szolnok), 1996 (Freiburg), 2000 (Winnipeg), Cintareata cheala de Eugène Ionesco – 1992 (Cluj), 1997 (Limoges), Tartuffe de Molière – 1994 (Tg. Mures), 1996 (Budapesta), 2000 (Limoges), Mizantropul – 2000 (Cluj). A publicat mai multe volume de versuri si eseuri despre teatru si a primit de mai multe ori premii pentru cel mai bun spectacol si pentru regie, acordate in Romania (A.T.M., UNITER, Fundatia Culturala Romana, Festivalul national de teatru, revistele Kriterion, Cuvintul) sau in strainatate (Iugoslavia, Ungaria, Germania, Anglia).
Discutia aceasta a avut loc dupa o perioada de citiva ani in care el a lucrat de mai multe ori, in strainatate, spectacole in diferite limbi, iar in Romania a realizat citeva montari memorabile si a regizat un film de lung metraj, Apararea chineza. (M.P.)
Cum ai ajuns ca, in 1999, sa realizezi filmul Apararea chineza, dupa nuvela lui László Csiki, coproductie romano-ungara, cu o distributie internationala?
Pentru mine, filmul a fost totdeauna o mare dragoste. Am fost pasionat de film inca din primii doi ani de facultate, cind am si facut citeva filme documentare, repo