Ce viitor mai are RATC? Il poate clarifica o greva? Cu citiva ani in urma, numai amenintarea cu greva ce ar fi dus la paralizarea orasului era un motiv pentru negocieri, care se soldau, de regula, cu cresteri de salarii si prime de sarbatori. Sindicatele isi adulau liderii, mai trecea un sezon, treaba mergea tot prost, pierderile erau mereu acoperite din buzunarul public, pentru a se mai proteja, chipurile, citeva locuri de munca, si totul mergea inainte. Cit se mai putea. S-a putut vreo 11 ani, din pacate. Administratorii acestei regii s-au considerat, in acest timp, posesorii unui numar de clienti. Si acestia chiar au fost prizonierii regiei, pina au aparut firmele concurente de transport. Paradoxal, aparitia concurentei firmelor de maxi-taxi nu a fost un indemn pentru orientarea spre regulile economiei de piata, pentru ca, de la Consiliul Local, RATC avea furnizat in continuare drogul, siguranta, adica subventia. Astfel, zeci de miliarde de lei s-au dus, fara noima, pentru a alimenta slabiciunile, risipa si a favoriza prostia din punct de vedere managerial. Situatia, tradusa pentru calatori, era cam asa: "Cum sa-i scoatem pe operatorii privati de pe piata, ca sa ne putem face noi de cap?" Iata ca firmele de maxi-taxi si-au dezvoltat, treptat, traseele si au putut, cu greu, ce-i drept, sa faca fata surplusului de calatori, in urma grevei. Sindicatele de la firmele de maxi-taxi nu cer nici salarii, nici prime de sarbatori de la calatori. Nu se pling ca au parc invechit de masini, nici ca nu mai dispun de piese de schimb. Pentru ei este mult mai simplu: rezista sau nu pe piata. Si, in plus, sint mult mai cinstiti. In ce sens? Pentru a rezista pe piata, nu cer pe ocolite bani de la Primarie, adica sume din impozitele si taxele contribuabililor. Ei o fac direct, prin pretul biletului. Daca cer prea mult, alta firma concurenta, mai chibzuita si mai eficienta, poate sa p