Stuart Hall a deschis la Viena platforma Democracy Unrealized din cadrul documenta
Nu s-ar fi putut imagina persoana mai potrivita sa deschida primul „joc“ din preliminariile la documenta de la Kassel, sustin la unison presa culturala si publicul interesat. Nascut in 1932, in Jamaica, si innobilat la Oxford cu titlul academic de filozof al culturii, Stuart Hall s-a facut cunoscut inca din anii ’50 drept una dintre figurile centrale ale Noii Stingi britanice. Dar mai ales fostul director de la Center for Contemporary Cultural Studies (intre 1968 si 1979) este actualmente recunoscut drept unul dintre intemeietorii disciplinei identificate astazi pe plan international sub numele de Cultural Studies. In particular, studiile sale au marcat intr-o masura considerabila termenul de multiculturalism, dupa cum a facut scoala si metoda sa de a aplica teoria elaborata pentru cultura inalta la fenomene ale culturii pop.
Democracy Unrealized a fost intitulata tema primei platforme a celei de-a unsprezecea editii documenta, deschisa de curind la Viena si care va fi continuata in toamna acestui an la Berlin. Ea va fi urmata de inca trei platforme (la New Delhi, St. Lucia si Lagos), derulate pina in toamna anului 2002, pentru ca aceste discursuri sa aflueze in cele din urma in asa-numita platforma a cincea, nu altceva decit chiar festivalul documenta de la Kassel, organizat, conform traditiei, la fiecare cinci ani.
In conferinta tinuta in cadrul platformei Democratia nerealizata, Stuart Hall a identificat patru teze fundamentale ale discursului contemporan despre arta: „Mai intii, arta este esentialmente democratica. In al doilea rind, vine antiteza: scena culturala reprezinta un club dirijat de bani si de piata. In al treilea rind, s-ar putea ajunge la afirmatia ca democratia este imposibila. Dar atunci ar trebui sa ne intrebam, in al patrulea rind, c