- 5001 de nopti si o zi. Pauline Kael, cel mai influent critic de film american, a murit pe 3 septembrie la resedinta sa din Great Barrington, Massachusetts. Kael avea 82 de ani si suferea de Parkinson.
Dupa studii de filozofie la University of California, Berkeley, Pauline Kael a facut de toate (bucatareasa, cusatoreasa, vinzatoare de carti…) inainte de a se apuca sa scrie primele articole pentru ziare si reviste obscure de pe Coasta de Vest. Ucenicia sa profesionala s-a petrecut intre 1955-60, cind a condus „Berkeley Cinema Guild and Studio“ si a compus note detaliate despre filmele pe care le programa. Intre 1968 si 1991 – anul retragerii sale –, Kael a fost principalul cronicar cinematografic al revistei New Yorker. In 1979, s-a aventurat pentru o scurta perioada in masinaria hollywoodiana, in calitate de consultant al studiourilor Paramount, insa si-a dat seama ca nu avea rabdarea necesara pentru a fi producator; a continuat sa-si scrie cronicile incendiare pentru NY, cuprinse in volumul 5001 Nights at the Movies.
Ca scriitoare, Kael nu are egal in critica de film americana. Ea este probabil mai convingatoare astazi prin stralucirea prozei decit prin diagnosticele sale – nu o data, discutabile (de pilda, ditirambii fanatici cu care a salutat filmele lui Brian De Palma sau Bernardo Bertolucci, in special Ultimul tango la Paris…). Stilul sau colocvial, care a socat la inceput pentru dezinvoltura cu care intrebuinta argoul, s-a dovedit un „trademark“ durabil si de incredere. Indrazneala cu care ataca filmele consensuale (o cronica la Sunetul muzicii a dus la plecarea ei, cu scandal, din redactia revistei feminine McCall’s!), neinfrinata sa libertate de spirit, elocventa taioasa a retoricii, prospetimea limbajului si consecventa cu care a cladit, pentru ea si pentru confrati, o identitate profesionala sint unice si inegalabile. (a.l.s.)
- Pi