Abandonul scolar, un pericol social
•In anul scolar 2000-2001 au ramas repetenti 7.245 de elvi, 993 au renuntat la scoala si 43 au fost eamatriculati •Cei mai multi, 705 la numar, sunt din mediul rural •Din cei 288 de copii din mediul urban care au abandonat scoala, 122 sunt fete
Corijenta si repetentia sunt doar doua fenomene scolare care in cele din urma pot duce la abandonul scolar. Anul acesta, in judetul Iasi au abandonat scoala 993 de elevi, acestia capatand astfel un handicap irecuperabil. Pana in anul 1990, scolarizarea era obligatorie si inscrierea la scoala se facea la o anumita varsta (6-7 ani), elevii fiind obligati sa frecventeze cel putin zece clase. Dupa revolutie, doar opt clase au devenit obligatorii. Prin scaderea nivelului economic, ridicarea gradului de insecuritate sociala si economica si scaderea stabilitatii locurilor de munca, familiile din Romania au saracit in procent foarte mare. Au aparut, de asemenea, efectele fenomenului de apropiere a satului de oras, prin transferarea fortei de munca spre centrele urbane. Din 1990, cand au avut loc primele restructurari, anumite fabrici s-au desfiintat, numeroase familii ramanand fara loc de munca. Nemaiavand venituri, parintii nu au mai avut posibilitatea sa-si dea copiii la scoala. "Cele mai multe abandonuri scolare au avut loc in mediul rural. S-au inregistrat 705 cazuri. Este, de asemenea, interesant de remarcat faptul ca, din cei 288 de copii din mediul urban care au abandonat scoala, 122 sunt fete. Oricum, numarul abandonurilor este mai mic decat in anul scolar 1999-2000", ne-a declarat inspectorul general adjunct, Genovica Vulpoi.
Este de remarcat totusi faptul ca, in anul scolar 1999-2000, numarul abandonurilor scolare s-a redus la jumatate fata de anii precedenti.
Generatia copiilor "cu cheia la gat" prezinta cel mai mare risc de abandon scol