În accidentele aviatice de la noi, de obicei mortul e de vină. Piloţii s-au resemnat cu asemenea concluzii, chiar dacă cei care au experienţă la manşă au, adeseori, cu totul alt punct de vedere decît acelea ale comisiilor de anchete.
La ora cînd scriu acest microscop, nu s-a stabilit din ce motiv s-a prăbuşit avionul Mig 21 Lancer pilotat de Adrian Săvulescu. Potrivit observaţiilor preliminarii, experienţa pilotului şi starea bună a vremii din momentul producerii accidentului par a exclude o greşeală de pilotaj.
Cu alte cuvinte, Adrian Săvulescu, 41 de ani, căsătorit şi tată al unui copil de opt ani, s-a trezit cu o defecţiune la bord, în plin zbor, şi a avut de ales între a se catapulta, pentru a scăpa cu viaţă, şi a încerca să piloteze avionul pînă în ultima clipă, ca să nu-l lase să se prăbuşeească asupra unei zone
populate.
Adrian Săvulescu a ales ultima variantă. Şi-a pilotat avionul pînă a picat în apa unui iaz, înfigîndu-se în nămolul de pe fundul apei. Un ziar tembel a găsit în această moarte un prilej de glumă sinistră, titrînd, "S-a înfipt cu Mig-ul în iaz". Acelaşi ziar care eroiza un jucător de fotbal, victima unui accident de antrenament. E adevărat că un fotbalist care suferă un accident fatal provoacă mul mai multe ecouri decît un pilot de avion militar care nu-şi părăseşte carlinga pînă în ultima clipă. Dar să-ţi mai baţi şi joc de un asemenea om care preferă să moară pentru a nu-i sacrifica pe alţii, asta e o porcărie fără margini.
Nu e, din păcate, prima oară cînd piloţii aviaţiei militare care se prăbuşesc cu Mig-uri se transformă în subiecte de bancuri de tip - A-nceput de ieri să cadă cîte-un Mig sau S-a mai prăbuşit un Mig, lista rămîne deschisă. Gluma de presă, dacă o putem socoti astfel, era că se prăbuşesc avioane de luptă ruseşti importate de România pînă în 1989. Însă toate aceste avioane care s-au p