Hans-Georg GADAMER
Actualitatea frumosului
Traducere de Val. Panaitescu, Editura Polirom, 2000, f.p.
1. Increderea in dialog
Contemplata, lumea parea cu sens, inchegata, de o realitate mai mult sau mai putin ordonata, oricum parea sa aiba un „tilc“ ascuns, uneori revelat sau doar presupus. Ciocanita insa atent ori violent pe toate fatetele, inombrabile, stralucitoare, lumea se dovedeste mult mai inselatoare, cu falii neasteptate, descoperindu-se treptat in spatele valurilor suprapuse, transparente, hiperluminice. A devenit mult mai incapatoare, se pliaza la nesfirsit in „lumi posibile“, „realitati virtuale“, dimensiuni spectrale. Cu voie sau fara voie, ne situam mai degraba „intre lumi“ decit in lume, in ipostaza celui care trebuie sa decodeze, sa transgreseze, sa devina un fel de interfata, sa navigheze. Descoperim ca sintem in ipostaza celui care se confrunta cu Altul/Celalalt/Diferitul, care il asteapta, care provoaca intilnirea sau doar ii urmeaza privirea si ii asculta cuvintele. Este o pozitie de intermediere, specifica hermeneutului, pus mereu in situatia de a ezita intre fidelitate si tradare, intre limitare si libertate. Hans-Georg Gadamer este unul dintre cei care au inteles ca, in aceste conditii, recuperarea hermeneuticii este aproape inevitabila.
Profesor de filozofie la Universitatea din Leipzig si apoi la Heidelberg, Gadamer a incercat, dupa cum marturiseste el insusi, sa-i invete pe studenti „practica hermeneutica“. Filozofia nu mai inseamna contemplare, ea se justifica doar in ipostaza sa hermeneutica, de „practica, arta de a intelege si de a face inteligibil“. Comprehensiunea presupune prezenta celuilalt, iar interpretarea nu este altceva decit „fuziunea orizonturilor“. In Adevar si Metoda, cartea sa din 1960, Gadamer scria: „Comprendre, c’est comprendre autrement“. Principiul fundamental in filozofia herm