Multe edituri spera intr-o reusita cind isi propun sa editeze carti din bibliografia scolara (sau materiale auxiliare), dar putine, chiar foarte putine, stiu ce trebuie sa faca pentru ca proiectul sa aiba succes si, daca se poate, unul de durata. Cunosc o multime de tentative esuate, unele apartinind chiar unor edituri de prestigiu. Initiativele nu lipsesc, dar reusitele pedagogice si reusitele de piata se pot numara pe degetele de la o mina. Ma refer indeosebi la literatura romana pentru gimnaziu si liceu. Am nostalgia Colectiei „Lyceum“ de la Editura Albatros si a Colectiei „Patrimoniu“ de la Editura Minerva, ambele foarte bune pina in 1989.
Evident ca bibliografia scolara care se poate edita cu aceasta recomandare este dependenta de programe si de manuale. Dar prezentarea cartilor trebuie sa ofere ceva in plus pentru a satisface atractivitatea specifica virstei si curiozitatea fara virsta: ceva in plus fata de o editare obisnuita, nu doar in aspectul grafic, ci mai ales in continut (informatiile si interpretarile insotitoare). Aici sta unul dintre secretele reusitei, pe linga pretul accesibil. Nu vreau sa spun prea multe (exista secrete profesionale), pentru ca eu insumi ma ocup de o astfel de colectie circumscrisa bibliografiei scolare, „Biografia unei capodopere“, la Editura Dacia.
Daca ar fi asa de simplu, cu totii ar avea de indeplinit numai un gest formal, mecanic; multi risca facind tocmai asta, dupa legea efortului minim. Esecurile au, in acest domeniu, cauze foarte precise: necunoasterea publicului scolar si a exigentelor didactice; transpunerea fada a unui program, editarea simplista a unui numar de carti de pe o lista recomandata; instabilitatea editurilor si a colectiilor care se ocupa de bibliografia scolara.
Au existat, cu citiva ani in urma, antologii de texte literare pentru clasele gimnaziale. Defectul lor principal