Magda CARNECI
Cum sa aleg numai trei nume dintre atitia artisti romani de valoare, pe care-i cunosc personal, ii admir si-i consider prieteni? Orice alegere presupune un grad mai mare sau mai mic de arbitrar, asumindu-si propriul coeficient de risc si pericolul unei relative reprezentativitati. Orice alegere implica excluderea altora, de egala valoare. Din aceste motive, pe care le-am specificat [...] si care vor deveni si mai clare, am selectat urmatorii artisti:
Marin Gherasim – Este un caz care mi se pare simptomatic pentru interesantul fenomen manifestat in jurul anilor 1980 si care ar putea fi numit „renasterea transcendentei“ in arta moderna/postmoderna. Dupa cum se stie, mai mult sau mai putin, „spiritualul in arta“ a fost o dimensiune frecvent invocata de initiatorii modernismului, de la Mondrian la Kandinsky, Malevich sau Brancusi, si multi promotori importanti ai artei abstracte in tot acest secol, cum ar fi Pollock, Rothko, Barnett Newman etc. au recunoscut adesea tendinte mistice in maniera in care au conceput experienta non-figurativa a discursului plastic.
Marian Zidaru – De la debutul sau, la inceputul anilor ’80, la Atelier 35 in Bucuresti, sculptorul Marian Zidaru si-a dezvoltat arta cu rapiditate, putere si chiar cu o inclinatie „fatalista“. Chiar din acea perioada, forta naturala a unui expresionism patetic, conturind forme umane in piatra sau bronz, cu tensiuni interne neobisnuite, l-a evidentiat fata de majoritatea artistilor generatiei sale, care impartaseau aceeasi imagerie neoromantica si neoexpresionista, reorientata spre figurativ.
Romelo Pervolovici – Al treilea artist selectat pentru aceasta manifestare face parte din aceeasi generatie cu Marian Zidaru, dar reprezinta o directie estetica diferita pe scena vizuala contemporana din Romania. Pervolovici si-a inceput cariera ca sculptor, in dificilii ani 1980, i