- Social - nr. 113 / 12 Iunie, 2002 Reforma invatamantului a fost conceputa sa aduca schimbari in structura si continutul pregatirii elevilor, de aceea experienta cadrelor didactice e menita sa ofere propuneri concrete pentru modificarile ce se impun in vederea realizarii unor performante superioare in invatarea cu elevii. Conform acestor asertiuni, voi face unele observatii si sugestii cu privire la programa si manualele pentru clasa a XI-a. Daca propunerea facuta in programa subliniaza caracterul de sugestie al listei de autori canonici (termenul mi se pare fortat si nepotrivit contextului), profesorii avand ingaduinta de a largi numarul de texte, se pune intrebarea daca aceste opere vor fi luate in considerare pentru examenul de bacalaureat, sau vor contribui numai la largirea orizontului cultural al tineretului scolar. Selectarea textelor in manuale nu respecta, in unele cazuri, prevederile programei. Pare ciudat, chiar scandalos, ca manualele opereaza, unul ca altul, in discriminarea unor autori si opere, care vizeaza educatia patriotica, un segment important in formarea si educarea tineretului. Excluderea operelor valoroase cu tematica patriotica, prezente de-a lungul anilor in manualele scolare, pare o discriminare politica, care vaduveste grav formarea tineretului roman. Manualele de limba si literatura romana, pentru clasa a XI-a, Editura Corint, contin doar opera unui singur autor, care ilustreaza acest aspect. De asemenea, in programa si in manuale se excamoteaza momentul istorico-literar, fara justificari, prin excluderea unor autori si opere din epoca postbelica. Astfel, ramanem deconcertati si nemultumiti de inlaturarea poetului Nicolae Labis, despre care se afirma ca i-a influentat pe toti poetii generatiei '60. Adevarat, Nicolae Labis a produs o schimbare revolutionara a lirismului romanesc, a fost un inaugurator, o figura emblematica a gen