Festivalul International al Filmului de la Karlovy Vary a debutat „in tromba“. Nu au intirziat sa apara nici surprizele, nici confirmarile unora dintre previziunile formulate in presa de aici, cu o saptamina in urma. Stralucirea si fastul deschiderii oficiale nu au putut compensa dezamagirea publicului fata de nivelul scazut al sectiunii de concurs. Clea Duvall, John Boorman si Kim-Ki-Duk au calcat deja pe pamintul deluros al Boemiei, Michael Douglas si-a lasat amprenta palmei in traditionala „argila a celebritatilor“ din Karlovy Vary, iar la ora cind veti citi aceste rinduri, Sean Connery se va afla si el, probabil, in capitala central-europeana a filmului din sezonul estival, spre a-si ridica Globul de Cristal pentru intreaga cariera. Jean-Marc Barr, presedintele de ultima ora al juriului, a acordat deja primul interviu, in care a explicat cit este de dificil sa te nasti dintr-un tata american si o mama frantuzoaica, sa imparti viata cu o sotie iugoslava, sa inveti in California si in Anglia, sa ai drept mentor un viking si sa faci filme sub aripa ingrata a cocosului galic.
Asadar, in ceea ce priveste aspectul protocolar al vietii de festival, lucrurile merg struna. In schimb, nimic nu a putut stavili exodul publicului din salile in care se proiecteaza peliculele inscrise in concurs spre „zonele periferice“ ale festivalului. Au dezamagit pina si putinele titluri de la care se astepta ceva mai mult: Sofreh Irani/Iranian Spread (Iran, 2002, in regia lui Kianoosh Ayyari), L’Italiano (Italia, 2002, Ennio de Dominicis), Po celam aizeiot/Leaving by the Way (Lituania, 2001, Viesturs Kairiss), Cuento de hadas para dormir cocodrilos (Mexic, 2002, Ignacio Ortiz Cruz), Filament (Japonia, 2001, Jinsei Tsuji) si Cisza/Silence (Polonia, 2001, Michal Rosa). Ce-i drept, filmul mexican a avut ghinionul de a fi fost programat in acelasi timp cu mult asteptatul Sjostry/