Cum sa obtii altceva decit o Dacie 1300 din 1988
In urma studiilor de piata pe care le-ati realizat, care ar fi concluziile pe care le-ati tras in legatura cu evolutia pietei romanesti de consum? Ati facut cumva o cercetare separata in acest sens?
Termenul de cercetare pluteste inca si el in foarte multe ambiguitati. Cercetarea de piata este un demers intotdeauna comandat si implica multe costuri, care sint obligatoriu mari. De aceea, in absenta unei comenzi si in contextul in care vrei sa ai rezultate performante, nu te apuci de cercetari de piata. Pentru asa ceva e nevoie de o selectie eficienta a repondentilor, fie ca e vorba de focus group-uri, fie ca e vorba de interviuri. Cercetarea ta va fi eficienta atunci cind intrebarile pe care le pui au sens si daca oamenii carora le adresezi aceste intrebari sint intr-adevar cei de care ai nevoie ca sa obtii raspunsurile. Daca intrebi pe cine nu trebuie, nu ai ce face cu raspunsurile. Tot procesul acesta e foarte costisitor si e realizat de agentii specializate in recrutare. Am trecut, bineinteles, si prin faza aceea care se cheama in house research, care presupune sa aduni zece oameni, prieteni, rude sau cunoscuti, si sa ii intrebi ce cred despre un anumit produs sau un anumit serviciu. Ceea ce obtii insa in acest fel este o Dacie 1300 din 1988, care arata ca facuta in curte si merge ca atare. E ceva incropit si neprofesionist.
Repondentii sint platiti pentru participarea lor?
Cei care participa la grupuri primesc un cadou. Nu sint platiti in bani, din motive de legislatie financiara. Ar fi nevoie de contracte de colaborare, ceea ce ar presupune o munca birocratica enorma, pentru ca se lucreaza cu mii de oameni intr-un an.
Care este reactia oamenilor la asemenea solicitari? Accepta usor, se implica repede?
Majoritatea, da. Accepta cu destula