Selectioner al Festivalului BITEF inca de la prima editie, din 1967, teoreticianul Jovan Cirilov este un adevarat dictionar de teatru ambulant. Flerul sau artistic a contribuit la descoperirea a zeci Selectioner al Festivalului BITEF inca de la prima editie, din 1967, teoreticianul Jovan Cirilov este un adevarat dictionar de teatru ambulant. Flerul sau artistic a contribuit la descoperirea a zeci de regizori si coregrafi, ale caror spectacole sunt azi apreciate in toata lumea. In prima zi a editiei 2002, la Belgrad, l-am provocat la o discutie despre scopurile artistice ale Festivalului BITEF, cel mai longeviv din Europa de Est, festival unde s-au remarcat si romanii David Esrig, Lucian Pintilie, Andrei Serban. - Trecutul teatrului romanesc a fost foarte legat, in momentele sale bune, de cel al BITEF. Prezentul nu mai este. Nu este destul de inovator pentru standardele dvs.? - N-am urmarit suficient. In ultima vreme am vazut in Romania doar cateva spectacole pe care nu merita sa le citez, fiindca ceea ce eu am vazut era un teatru sentimental, demodat. Am vrut anul trecut sa selectionez spectacolul Turandot, pus in scena de Catalina Buzoianu, mi-a creat o foarte buna impresie, dar era foarte scump. Inteleg sa ma lovesc de acest aspect cand port discutii cu impresari din Occident, dar nu m-am asteptat "intre prieteni". Era vorba de un teatru de repertoriu, subventionat de stat, incat pretul mi s-a parut nejustificat. Ar fi fost foarte interesant sa avem acest spectacol la Belgrad, conceptia lui era foarte moderna, iar prestatia tanarului actor macedonean, Filip Ristovski, cu o voce de opera era una absolut impresionanta. Imi place artista care este Catalina Buzoianu, o minunata animatoare a teatrului romanesc. De asemeni, am vazut Costumele lui Dan Puric, mi s-a parut o propunere interesanta, dar cumva neimplinita. Voi urmari traseul acestui creator. - Aveti o ime