Sa incepem mai simplu; cum vi se pare bugetul in sine?
In linii generale, bugetul pentru 2003 - asa cum rezulta din proiectul inaintat Parlamentului - nu are schimbari radicale fata de cel aflat inca in executie. Si nici nu ar fi fost posibil asa ceva, in afara unor evenimente extraordinare (de genul unor conflicte militare, catastrofe naturale sau bonanze financiare/venituri suplimentare foarte mari etc.), care sa reorienteze masiv alocarea cheltuielilor.
Trebuie spus, totodata, ca functionam cu bugetul public inca intr-o zodie a restrictiilor de mare intensitate, ceea ce obliga la compromisuri dureroase (de exemplu, ponderea scazuta a cheltuielilor cu educatia si asistenta medicala in PIB, fata de alte tari est-europene).
Dar unele diferente notabile exista. Cea mai semnificativa este scaderea accentuata a contributiilor la asigurarile sociale, de la circa 11,6% din PIB in 2002, la aproximativ 10,4% din PIB in 2003.
Impozitarea muncii la noi era cea mai apasatoare intre tarile aflate in tranzitie din Europa Centrala si de Rasarit (ajungand la 57% din fondul de salarii), demotivand angajarea de forta de munca noua (crearea de locuri de munca) si marind inclinatia de a opera in economia subterana pentru a evita impozitarea. Alta diferenta, care deriva din cea mentionata, este un nivel diminuat al veniturilor fiscale (impozite si taxe) in 2003: proiectul de buget prevede 27,9% din PIB, fata de 28,8% in 2002; iar veniturile generale (fiscale si nefiscale) ale bugetului consolidat (care include fondurile speciale) ar fi de 30% din PIB in 2003, fata de 30,5% in 2002. Este evident aici ca, pe deplin justificata diminuare a impozitului CAS nu se prevede a putea fi compensata de o colectare mai buna a altor taxe si impozite. Este prevazuta, este adevarat, o colectare superioara la TVA (de la 6,2% la 6,6% din PIB) si la impozitul pe salarii (de