Mircea A. DIACONU
Poezia postmoderna
Editura Aula, Colectia „Istoria didactica a literaturii romane“, Brasov, 2002,
192 p., f.p.
De curind, am luat pentru prima data contact – ca proaspata profesoara de limba si literatura romana – cu manualele alternative de la aceasta disciplina. Am constatat o temere si o rezerva aproape „spontane“ din partea profesorilor la capitolul „postmodernismului“ literar: unul dintre criteriile de alegere a manualului era, implicit, selectia de autori si texte oferite de acesta (de preferinta, cu cit mai putin spatiu acordat literaturii de dupa anii ’80). Iata de ce am citit cu mare curiozitate cartea lui Mircea A. Diaconu, Poezia postmoderna, carte prezentata pe coperta a IV-a drept „o analiza dintr-o perspectiva superior (sic!, n.m.) didactica a poeziei romanesti din ultimele decenii, poezia postmoderna (a generatiei ’80)“. Asadar, volumul in discutie se adreseaza explicit profesorilor si elevilor, in calitate de ghid de lectura (primul de acest fel, tine sa sublinieze autorul) a poeziei romanesti celei mai recente, intrate si ea, in fine, in manualele scolare. À propos de reticenta profesorilor la acest capitol – deja – de istorie literara: de vina este, in mare parte, ruptura dintre invatamintul universitar si cel liceal. O buna parte dintre manualele alternative este elaborata de cadre universitare: selectia de texte, atit de convenabila si de familiara unui proaspat absolvent de filologie este, practic, incomoda profesorului de liceu, format dupa alte repere si gusturi literare si, in plus, izolat de miscarile care se produc actualmente in mediile universitare.
In acest context, un ghid de lectura a poeziei postmoderne conceput ca material auxiliar pentru manualele de clasa a XI-a nu poate fi decit o initiativa salutara. Justificarea generala a cartii (a furniza, pe linga o metodolo