A visa lumea in cuvant, imagine si ritm
Inca din copilarie, Victor Brauner nutrea un mare interes pentru secretele existentei. In arta lui acest interes a prins viata. El a creat un stil unic, inspirat de: spiritism, Cabala, alchimie, filozofie, numerologie si alte forme ale cunoasterii, un stil care depasea cu mult toate aspiratiile picto-poeziei. El a fost de la inceput un inovator, un picto-poet in inteles vechi si modern, care fara scrupule si neinfricat a pretins de la privitor sa devina un activ visator diurn, un co-autor a ceea ce nu exista - caci nu exista o singura realitate, ci mai multe.
Victor Brauner a fost complex, ambiguu, polimorf pana la cosmar. Pentru el, picto-poezia inseamna a visa lumea in cuvant, imagine si ritm - simtul lui pentru ritm era atat de dezvoltat incat putea sa vada in muzica si sa faca muzica in imagine.
Fapturile sale se puteau misca si imbranci una pe alta - exact ca in dansurile populare cand dansatorii dezlantuiti se puteau intinde si prelungi pana in zona enigmei de neinteles.
Aceste calitati neobisnuite l-au impresionat puternic pe André Breton care a aranjat prima expozitie separata a lui Victor Brauner, la Paris, Galerie Pierre, 1934, scriind primul text pentru catalogul expozitiei, in care Victor Brauner era prezentat drept cel mai stralucit suprarealist, singurul care intr-adevar a creat o mitologie personala.
Pentru ca persecutia evreilor se intensificase in Romania, Victor Brauner a fost nevoit sa emigreze pentru totdeauna in Franta, unde mai calatorise deja. S-a stabilit la Paris, unde mai locuise mai inainte, de multe ori. Acolo i-a intalnit pe : Brancusi, Benjamin Fondane, Tanguy, Giacometti si pe mai toti suprarealistii. A stat in grupul lor, fiind totusi independent, ca un artist care nu putea sa gandeasca in turma.
Limitele dogmatice nu conveneau deloc puternicei individual