Vinzari triplate
Sotii Cazan s-au decis sa cumpere in rate un aragaz Zanussi, un aspirator Platinium si un televizor Panasonic. In rate cumpara zilnic mii de romani ale caror venituri nu sint suficient de mari pentru a-si permite bunuri de folosinta indelungata de zeci de milioane de lei. Acesta este unul dintre motivele pentru care marile lanturi de magazine raporteaza de citeva luni cresteri spectaculoase ale vinzarilor. Magazinele din reteaua ALTEX, de pilda, au vindut anul acesta bunuri electronice si electrocasnice de peste 40 de milioane de euro, din care cea mai mare parte reprezinta vinzari in rate. ?Bilantul pe primele sase luni ale lui 2003 indica o triplare a vinzarilor fata de perioada similara a anului trecut?, spune Dan Ostahie, manager general al Altex. In opinia sa, aceasta explozie a creditelor pentru consum a fost determinata de reducerea dobinzilor si de flexibilizarea conditiilor de creditare.
Imprumut de 30 de milioane/client
Dan Alecu, director de vinzari la Domo, o alta retea de magazine pentru electrocasnice, spune ca oamenii folosesc prilejul unui credit pentru a-si utila? complet bucataria sau pentru a inlocui unele bunuri de folosinta indelungata. ?In medie, un contract de credit are o valoare de aproximativ 30 de milioane de lei.? Oamenii vin si cumpara doua-trei produse mari - aragaz, frigider, masina de spalat - si pe urma completeaza cu bunuri de valoare mai mica?, adauga Dan Alecu. ?Este mult mai convenabil asa. Un frigider, care costa 10-15 milioane lei inseamna un efort constant de 400-500 de mii de lei/luna, daca este cumparat in rate?, spune si Ostahie. Cei doi manageri sustin ca fiecare bun este reprezentativ, ca pondere in vinzari, intr-o anumita perioada a anului. ?Televizoarele, de pilda, se vind foarte bine toamna. Acum, vara, este sezonul frigiderelor si al aparatelor de aer conditionat, produs