Teatrul Luni de la Green Hours – Nascut vinovat, de Ari Roth.
Regia Erwin Simsensohn.
Cu: Iulian Postelnicu, Ioan Andrei Ionescu, Viorel Cojanu, Toma Danila, Raluca Oprea, Andreea Gramosteanu.
In 1988, un evreu austriac pe nume Peter Sichrosky, nascut dupa razboi, publica o carte de convorbiri care nu trecea neobservata, desi tema ei – „vina germana“ – era deja de multa vreme ardenta (o buna introducere pentru cititor ar fi povestirea Circumcizia din abia aparutele Evadari din iubire ale lui Bernhard Schlink): in 14 interviuri, urmasi la a doua sau a treia generatie ai unor familii hitleriste vorbeau, pe voci si tonuri diferite, despre mostenirea lor morala, despre responsabilitatea fata de trecut si propria modalitate de asumare a acestuia, de la negare la penitenta, trecind prin extremismul neo-nazismului si cel al culpabilizarii perpetue. Cartea, intitulata Nascut vinovat, a facut cariera si citiva ani mai tirziu, Ari Roth, directorul unui teatru al comunitatii evreiesti din New York, a dramatizat textul, pus apoi in scena de mai multe ori.
Regizorul Erwin Simsensohn a ales Nascut vinovat pentru spectacolul lui de licenta, montat la Teatrul Luni de la Green Hours, un spatiu nu tocmai potrivit pentru acest tip de abordare: nu e un spectacol care sa poata functiona intr-un bar (caci fundamental nu se pliaza pe retorica teatrului de cafenea); si, totusi, inadecvarea nu e o acuza care sa li se poata aduce nici regizorului, nici producatorului Voicu Radescu, in conditiile in care, in Bucuresti cel putin, intre teatrele de repertoriu si scena-cafenea nu prea exista alternativa (nici la ACT, spectacolul lui Simsesohn n-ar fi stat foarte bine).
Problema spatiului devine in mare masura secundara, insa, daca e sa privim Nascut vinovat din punct de vedere al fiabilitatii spectacolului ca propunere scenica in ansamblul sa