Milena DRAGICEVIC SESIC, Branimir STOJKOVIC
Cultura: management, mediere, marketing
In romaneste de Liubita Raikici si Lucian Alexiu, Postfata de Corina Suteu,
Nota asupra editiei de Sorina Ianovici-Jecza,
Editura Fundatia Interart TRIADE,
Colectia „Cultura si management“, Timisoara, 2002,
312 p., f.p.
Observatorul cultural a anuntat, in Nr. 173, aparitia acestui volum. Motivul pentru care am considerat necesar sa revenim asupra sa este caracterul sau de exceptie in peisajul publicistic romanesc. Cultura: management, mediere, marketing este un manual universitar (editia in limba sirba a aparut in 2000), ai carui autori au o indelungata experienta, nu numai pedagogica, ci si in cimpul dezbaterilor culturale internationale. Milena Dragic´evic´ S¡es¡ic´ – care a devenit, dupa caderea regimului lui Milosevici, rectorul Universitatii de Arte din Belgrad – este cunoscuta, poate, cititorilor din Romania, fiind unul dintre profesorii cursurilor de management cultural organizate de Asociatia Ecume/Ecumest, dar si unul dintre cei mai activi participanti la reuniunile programului „Politici pentru cultura“.
Lucrarea este conceputa dupa un plan foarte bine structurat (capitolele manualului sint: Societatea si cultura; Planificarea dezvoltarii culturale; Managementul strategic; Managementul institutiei de cultura; Managementul proiectelor; Economia culturii; Europa si lumea – schimburile si cooperarea culturala; Cercetarea culturii), ambitionind sa epuizeze materia si sa trezeasca interesul unor categorii diferite de persoane: analisti culturali, manageri, strategi ai politicilor culturale, economisti specializati in domeniul culturii. Desi autorii reusesc sa pastreze un echilibru aparent al capitolelor incluse in manual, accentul cade, in mod evident, pe problemele de economie a culturii si de management a