A trecut mai bine de o saptamina de la referendumul organizat pentru votarea Constitutiei: campania mediatica agresiva nu i-a convins prea usor pe romani sa iasa din case, chiar daca bomboana promisa de guvernanti era o Europa albastra si frumos ambalata. Nici spoturile cu vedetele autohtone – Andreea Marin, Cristi Chivu, Adrian Mutu, Ilie Nastase etc. –, nici sloganul „Da pentru Constitutie, da pentru viitor“ n-au impresionat electoratul, asa ca, dupa ce am asistat la o deturnare de sens a mesajului politic, referendumul a avut nevoie, ca sa fie validat, si de tehnici aflate, uneori, la limita legalitatii. Din acest motiv, romanii au ajuns sa voteze sub umbrela Constitutiei orice altceva, mai putin schimbarile propriu-zise, care, asa cum s-a dovedit dupa vot, nu le sint nici macar parlamentarilor nostri prea clare. Doar la citeva zile dupa validare, cind au fost intrebati data si felul in care se vor aplica noile prevederi ale Constitutiei, citiva alesi au fost de-a dreptul ofuscati de nerabdarea si indiscretia reporterilor. Se pare ca, o data bifata actiunea de partid „da pentru Constitutie“ (si, nu cum era firesc, dar fara conotatie electorala – „Votati Constitutia“), guvernul Nastase poate sa mearga mai departe: premierul sa iasa la rampa in media cu declaratii triumfaliste, Bogdan Niculescu-Duvaz sa ne readuca aminte ca trebuie sa ne obisnuim cu spectacolele care insotesc fiecare actiune politica, presedintele Iliescu sa salute initiativa de a pune urne mobile in supermarket-uri.
In tara, aplombul PSD-ului a luat forme dintre cele mai bizare: „baronii“ au organizat tombole, au pus la bataie televizoare si mese cimpenesti, asa incit sloganul potrivit acestui bilci ar fi putut fi, la fel de bine, si „Votezi si cistigi“. Pentru reusita referendumului au fost mobilizate efective impresionante de functionari care sa mearga din casa in casa (sub diverse